March 28, 2013

Ingat Allah hati akan tenang


setiap langkah..setiap hembusan nafas..setiap senyuman dan setiap amalan yang kita lakukan akan mendapat keredhaan Allah sekiranya niat kita lakukan itu kerana Allah Taala..

melakukan sesuatu atas landasan yang betul akan menghasilkan buah yang bernilai..contohnya kita berkerja dengan niat untuk dapat keredhaan dariNya..nescaya kerja yang dihasilkan itu mempunyai kualiti dan nilai..dengan adanya keredhaan dari Allah, maka kita akan dapat merasai keindahan dunia dan juga akhirat..tapi sekiranya kita lakukan sesuatu sebab nakkan sesuatu contohnya kita lakukan kerja hanya untuk mendapat pujian orang semata2..kita tidak akan mendapat rahmat dari Allah..maksudnya di sini kita akan dapat kesenangan di dunia sahaja tetapi kita tidak akan dapat manfaat untuk dibawa ke akhirat kelak..
sama seperti kereta api..kalau kereta api berada di landasan yang betul maka perjalanan akan lancar dan selamat..tetapi kalau berada di landasan yang salah...apa akan berlaku?? fikir-fikirkan lah.. 

sama juga la sekiranya kita ingat kepada Allah..Allah tu sentiasa berada dekat dengan hambanya..Allah sangat menyayangi hambanya..buktinya..lihat diseliling kita..pelbagai nikmat yang Dia kurniakan..bahkan tubuh badan kita juga salah satu nikmat yang Allah kurniakan..manusia saja yang tidak sedar akan kehadiran nikmat yang telah Allah kurniakan..nikmat Allah terlalu banyak sehinggakan kita tidak dapat menghitungnya..


" dan jika menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat menentukan jumlahnya. sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun dan Maha Penyayang"
( Surah Al Nahl ayat 18)

Allahu Akhbar..betapa sayangnya Allah ke atas hambanya..sehinggakan tidak terkira semua nikmat yang Dia berikan..sekiranya kita lihat semua yang diberikan..kita akan dapat  merasai betapa beruntungnya menjadi hamba yang taat dan beriman kepadanya..bermacam hadiah yang akan Allah berikan..hadiah yang paling indah ialah ganjaran syurga..sesungguhnya janji Allah itu adalah satu kepastian..:)

Namun apa yang kita dapat lihat pada hari ini...nikmat yang Allah kurniakan di sia2 kan begitu sahaja..nikmat yang Allah berikan sangat cantik tetapi manusia sendiri telah mencacatkan kecantikan itu..contohnya..zaman sekarang ramai orang yang melakukan pembedahan plastik untuk menambahkan lagi kecantikan terutamanya kecantikan pada paras rupa..kita kena yakin bahawa setiap yang Allah kurniakan adalah yang terbaik untuk hambanya..

sungguh beruntung bagi hamba Allah beriman dan sentiasa ingat kepada sang Pencipta..ingat Allah hati akan menjadi tenang..pabila kita menghadapi masalah ingatlah kepada Allah..InsyaAllah dengan mengingat Allah, jiwa  akan menjadi tenang dalam menghadapi sebarang masalah..bila tenang kita akan dapat merasai nikmat kebahagian.. :) 

" orang yang beriman dan hati mereka akan menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allahlah hati menjadi tenteram"
(Surah Al Ra'du ayat 28)


jom hayati lirik lagu Hakikat Bahagia - UNIC

Bahagia itu dari dalam diri 
Kesannya zahir rupanya maknawi 
Terpendam bagai permata di dasar hati 

Bahagia itu ada pada hati 
Bertakhta di kerajaan diri 
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani 

Bahagia itu ada di jiwa 
Mahkota di singgahsana rasa 
Bahagia itu adalah suatu ketenangan 

Bila susah tiada gelisah 
Bila miskin syukur pada Tuhan 
Bila sakit tiada resah di jiwa 
Bukankah Tuhan telah berfirman 
Ketahuilah dengan mengingati Allah 
Jiwa kan menjadi tenang 

korus:
Kebahagiaan itu suatu kesyukuran 
Bila kaya jadi insan pemurah 
Bila berkuasa amanah 
Bila berjaya tidak alpa 
Bila sihat tidak lupakan Tuhan 

Hakikatnya bahagia itu 
Adalah ketenangan 
Bila hati mengingati Tuhan 

Semua insan kan mengerti 
Maksud terseni Ilahi 
Itulah zikir yang hakiki


:: sentiasa ingat Allah dan sentiasa bersyukur dengan apa yang ada :) ::

No comments:

Post a Comment