April 13, 2013

Insan yang Lemah

aku insan yang lemah..aku insan yang tidak lepas dari melakukan dosa..aku insan yang sering alpa dengan hal keduniaan..aku juga insan yang lemah dalam menjalankan istiqomah..ya Allah betapa lemahnya aku dalam menjalankan tanggungjawab sebagai hambamu..hati sering bertanya apakah aku mampu menghadapi segala ujian yang bakal engkau lemparkan kepada ku..kuatkah aku menghadapinya..apakah bekalan yang ada didalam diri ini mencukupi untuk aku bawa ke medan perjuangan..ya Allah...begitu lemahnya diri ini...


setiap kali aku berusaha menuju ke jalanmu..banyak dugaan yang aku terima..semakin banyak anasir2 lain datang menerpa ke arah ku..aku tahu ini merupakan ujian yang engkau berikan untuk menguji sejauh mana tahap keimanan ku kepadamu..kekadang aku hampir berputus asa dengan semua ini..ya Allah betapa lemahnya hambamu ini..lemaahnya diri ini menyebabkan begitu banyak dosa yang telah ku lakukan..aku sering terlupa dengan tanggungjawab dan amanah yang sepatutnya aku laksanakan sebagai umat Islam..
hati ini menangis bila teringatkan segala dosa yang telah aku lakukan..kealpaan dunia menyebabkan aku hanyut dalam belaian kesenangan dunia...


aku cuba untuk berubah menjadi yang lebih baik..tapi aku lemah dalam istiqomah..aku memerlukan panduan yang membolehkan aku memandu ke arah dan jalan yang betul dan tidak terpesong keluar daripada landasan.."ya Allah kurniakan lah kepada ku insan yang boleh membawa aku mendekatkan diri kepadamu..lindungilah aku dari terjebak dengan golongan yang ingkar akan perintahmu.." aku tahu hanya Allah yang menentukan segalanya..namun, sebagai insan..perlu berusaha untuk menggapai redha Illahi..

ya Allah ampunkan lah segala dosa-dosaku..
jangan biarkan aku terumbang-ambing dan tenggelam dalam lautan dosa..
berilah laku pimpinan agar aku tidak tersesat dalam menuju ke jalanmu..

No comments:

Post a Comment